Program Terapii Integracji Sensorycznej w roku szkolnym 2019/2020

w Przedszkolu Samorządowym w Kłoczewie

Osoba odpowiedzialna za realizację: Marta Dziwulska 

Głównym celem programu jest:

Stymulacja ośrodkowego układu nerwowego poprzez dostarczenie (w sposób kontrolowany) odpowiedniej ilości bodźców zmysłowych, zwłaszcza przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych tak, aby dziecko tworząc reakcję adaptacyjną (właściwą odpowiedź na wymogi otoczenia), poprawiło integrację tych bodźców.

Cele szczegółowe.:

  • normalizacja pracy systemów przedsionkowego i proprioceptywnego, w tym poprawa reakcji posturalnych, regulacja kontroli postawy. 
  • normalizacja pracy systemu dotykowego ( zwiększenie tolerancji na bodźce dotykowe).
  • normalizacja pracy systemu słuchowego ( także z wykorzystaniem muzyki relaksacyjnej i klasycznej);
  • poprawa pracy systemu wzrokowego,
  • dostarczanie sukcesu podczas zajęć ruchowych,
  • poprawa planowania motorycznego. 

Cele te zostaną osiągnięte poprzez: 

1. Stymulację układu przedsionkowego i proprioceptywnego:

  • pokonywanie toru przeszkód, 
  • ćwiczenia z użyciem sprzętu podwieszanego: konik, dętka, platforma, helikopter, trapez, drabinki, hamak, huśtawka T, 
  • ćwiczenia na deskorolce, deskach rotacyjnych i równoważnych, 
  • skoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu, na boki,
  • podskoki, skoki żabki,
  • marsz z wymachami rąk i nóg,
  • wchodzenie, schodzenie i zeskakiwanie z ławeczki,
  • toczenie się po materacu w różnych kierunkach,
  • wchodzenie i schodzenie na drabinki
  • skłony, przysiady i wstawanie,
  • turlanie się po podłodze z nogami wyprostowanymi i rękami ułożonymi wzdłuż ciała,
  • masażyki paluszkowe,
  • naleśnik zwijanie dziecka w koc, następnie dociskanie pleców, pośladków, rąk, nóg, z wykorzystaniem woreczków, jeżyków,
  • zabawy w przepychanie i siłowanie się,
  • masaż szerokim pędzlem,
  • przeciąganie liny,
  • chodzenie po dywanikach fakturowych.

2. Usprawnianie układu dotykowego:

  • kreślenie na plecach dziecka znaków, figur, cyfr, liter,
  • robienie kul z papieru o różnej fakturze i rzucanie nimi do celu,
  • dotykanie poszczególnymi palcami odpowiednich faktur,
  • różnicowanie szczypania, drapania, opukiwania, oklepywania,
  • szukanie ukrytych drobnych przedmiotów w koszu wypełnionym np. kasztanami, piłeczkami, makaronem, ryżem, 
  • zabawy wykorzystujące sytuacje życia codziennego: mycie twarzy, zębów, jedzenie,
  • zabawa „ Co to za przedmiot”- wyczuwanie rzeczy bez udziału wzroku,
  • chodzenie po ścieżce sensorycznej na czworakach w linii prostej, kolistej, zygzakowatej.
  • rozróżnianie i grupowanie przedmiotów codziennego użytku o tej samej fakturze.
  • dobieranie w pary (bez udziału wzroku) figur o tej samej fakturze.
  • dotykanie dziecka palcem i lokalizowanie przez nie dotkniętego miejsca.

3. Ćwiczenia kształtujące obraz i schemat ciała oraz orientację przestrzenną:

  • nazywanie i dotykanie poszczególnych części ciała
  • rzucanie woreczków wg instrukcji: do góry, do tyłu, w lewo, w prawo w dół,
  • dotykanie i poruszanie prawymi i lewymi częściami ciała
  • wrzucanie woreczków do kosza ustawionego przed dzieckiem zgodnie 
  • z instrukcją: prawą ręką dwa woreczki, lewą ręką jeden woreczek,
  • poruszanie się wg instrukcji: zrób dwa kroki do przodu, trzy kroki do tyłu, jeden w prawo,
  • zabawa w lustro – powtarzanie ruchów drugiej osoby. 

4. Usprawnianie motoryki i grafomotoryki

  • gniecenie gąbki, piankowych piłeczek,
  • ugniatanie papieru, masy papierowej, solnej, gliny, plasteliny,
  • ugniatanie małych kuleczek z krepiny trzema palcami,
  • przeciąganie liny,
  • nakładanie makaronu, korali na patyk, sznurek,
  • wrzucanie monet do skarbonki,
  • składanie i rozkładanie papieru,
  • spacerowanie palcami po stole,
  • wieszanie chusteczek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami,
  • wciskanie w tablicę korkową pinezek,
  • zbieranie pęsetą drobnych elementów,
  • zakręcanie i odkręcanie nakrętek od słoików i butelek,
  • spinanie kartek za pomocą zszywacza,
  • kreślenie na tablicy kredą, pędzlem umoczonym w wodzie,
  • wodzenie palcem po wzorach, szlaczkach,
  • malowanie palcami ,malowanie gąbką, watą,
  • rysowanie palcem w piance do golenia, w kremie,
  • pogrubianie prostych wzorów,
  • prowadzenie linii między dwoma liniami,
  • posługiwanie się trójkątnymi kredkami i ołówkami,
  • gry typu: pchełki, skaczące żabki,
  • formowanie kulek palcami z folii aluminiowej.

5. Rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej i sekwencyjności:

  • czołganie się po podłodze w przód i tył,
  • rzucanie do celu tyłem,
  • kreślenie symetrycznych kół stopami i łokciami,
  • chodzenie po ławeczce w przód, tył, bokiem, zrzucanie nogą woreczków, 
  • chodzenie z woreczkiem na głowie,
  • klaskanie dłońmi nad głową, z przodu z tyłu i po bokach,
  • strzelanie goli do bramki za pomocą kija hokejowego,
  • czworakowanie przodem i bokiem, 

6. Ćwiczenia ruchów naprzemiennych:

  • dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana,
  • skoki pajacyka,
  • uderzanie prawą ręką w lewe udo i lewą w prawe,
  • w pozycji na czworakach: prostowanie prawej ręki i lewej nogi, oraz lewej ręki i prawej nogi,
  • w leżeniu na plecach: chwytanie prawą ręką lewej pięty i lewą prawej,
  • przeskakiwanie z nogi na nogę w różnym tempie i zgodnie z rytmem.

Wymienione powyżej ćwiczenia powinny spowodować:  

  • podniesienie ogólnej sprawności i wydolności fizycznej organizmu, 
  • kształtowanie prawidłowej postawy ciała, 
  • poprawę koordynacji ruchowej, 
  • rozwijanie motoryki dużej i małej, 
  • rozwijanie obustronnej koordynacji ruchowej i sekwencyjności,
  • nauka nawyku celowości i płynności ruchów, 
  • zachowanie pełnego zakresu ruchomości w stawach, długości, elastyczności oraz siły i wytrzymałości mięśni, 
  • zachowanie równowagi: statycznej (utrzymanie ciała w miejscu) i dynamicznej (marsz, wchodzenie po schodach, skoki, tory przeszkód) wykorzystywanie i utrwalanie zdobytych umiejętności ruchowych w codziennych czynnościach,
  • zmniejszenie nadwrażliwości dotykowej.

Plan opracowała: Marta Dziwulska