Program Terapii Integracji Sensorycznej w roku szkolnym 2019/2020
w Przedszkolu Samorządowym w Kłoczewie
Osoba odpowiedzialna za realizację: Marta Dziwulska
Głównym celem programu jest:
Stymulacja ośrodkowego układu nerwowego poprzez dostarczenie (w sposób kontrolowany) odpowiedniej ilości bodźców zmysłowych, zwłaszcza przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych tak, aby dziecko tworząc reakcję adaptacyjną (właściwą odpowiedź na wymogi otoczenia), poprawiło integrację tych bodźców.
Cele szczegółowe.:
normalizacja pracy systemów przedsionkowego i proprioceptywnego, w tym poprawa reakcji posturalnych, regulacja kontroli postawy.
normalizacja pracy systemu dotykowego ( zwiększenie tolerancji na bodźce dotykowe).
normalizacja pracy systemu słuchowego ( także z wykorzystaniem muzyki relaksacyjnej i klasycznej);
poprawa pracy systemu wzrokowego,
dostarczanie sukcesu podczas zajęć ruchowych,
poprawa planowania motorycznego.
Cele te zostaną osiągnięte poprzez:
1. Stymulację układu przedsionkowego i proprioceptywnego:
szukanie ukrytych drobnych przedmiotów w koszu wypełnionym np. kasztanami, piłeczkami, makaronem, ryżem,
zabawy wykorzystujące sytuacje życia codziennego: mycie twarzy, zębów, jedzenie,
zabawa „ Co to za przedmiot”- wyczuwanie rzeczy bez udziału wzroku,
chodzenie po ścieżce sensorycznej na czworakach w linii prostej, kolistej, zygzakowatej.
rozróżnianie i grupowanie przedmiotów codziennego użytku o tej samej fakturze.
dobieranie w pary (bez udziału wzroku) figur o tej samej fakturze.
dotykanie dziecka palcem i lokalizowanie przez nie dotkniętego miejsca.
3. Ćwiczenia kształtujące obraz i schemat ciała oraz orientację przestrzenną:
nazywanie i dotykanie poszczególnych części ciała
rzucanie woreczków wg instrukcji: do góry, do tyłu, w lewo, w prawo w dół,
dotykanie i poruszanie prawymi i lewymi częściami ciała
wrzucanie woreczków do kosza ustawionego przed dzieckiem zgodnie
z instrukcją: prawą ręką dwa woreczki, lewą ręką jeden woreczek,
poruszanie się wg instrukcji: zrób dwa kroki do przodu, trzy kroki do tyłu, jeden w prawo,
zabawa w lustro – powtarzanie ruchów drugiej osoby.
4. Usprawnianie motoryki i grafomotoryki
gniecenie gąbki, piankowych piłeczek,
ugniatanie papieru, masy papierowej, solnej, gliny, plasteliny,
ugniatanie małych kuleczek z krepiny trzema palcami,
przeciąganie liny,
nakładanie makaronu, korali na patyk, sznurek,
wrzucanie monet do skarbonki,
składanie i rozkładanie papieru,
spacerowanie palcami po stole,
wieszanie chusteczek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami,
wciskanie w tablicę korkową pinezek,
zbieranie pęsetą drobnych elementów,
zakręcanie i odkręcanie nakrętek od słoików i butelek,
spinanie kartek za pomocą zszywacza,
kreślenie na tablicy kredą, pędzlem umoczonym w wodzie,
wodzenie palcem po wzorach, szlaczkach,
malowanie palcami ,malowanie gąbką, watą,
rysowanie palcem w piance do golenia, w kremie,
pogrubianie prostych wzorów,
prowadzenie linii między dwoma liniami,
posługiwanie się trójkątnymi kredkami i ołówkami,
gry typu: pchełki, skaczące żabki,
formowanie kulek palcami z folii aluminiowej.
5. Rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej i sekwencyjności:
czołganie się po podłodze w przód i tył,
rzucanie do celu tyłem,
kreślenie symetrycznych kół stopami i łokciami,
chodzenie po ławeczce w przód, tył, bokiem, zrzucanie nogą woreczków,
chodzenie z woreczkiem na głowie,
klaskanie dłońmi nad głową, z przodu z tyłu i po bokach,
strzelanie goli do bramki za pomocą kija hokejowego,
czworakowanie przodem i bokiem,
6. Ćwiczenia ruchów naprzemiennych:
dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana,
skoki pajacyka,
uderzanie prawą ręką w lewe udo i lewą w prawe,
w pozycji na czworakach: prostowanie prawej ręki i lewej nogi, oraz lewej ręki i prawej nogi,
w leżeniu na plecach: chwytanie prawą ręką lewej pięty i lewą prawej,
przeskakiwanie z nogi na nogę w różnym tempie i zgodnie z rytmem.
Wymienione powyżej ćwiczenia powinny spowodować:
podniesienie ogólnej sprawności i wydolności fizycznej organizmu,
kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
poprawę koordynacji ruchowej,
rozwijanie motoryki dużej i małej,
rozwijanie obustronnej koordynacji ruchowej i sekwencyjności,
nauka nawyku celowości i płynności ruchów,
zachowanie pełnego zakresu ruchomości w stawach, długości, elastyczności oraz siły i wytrzymałości mięśni,
zachowanie równowagi: statycznej (utrzymanie ciała w miejscu) i dynamicznej (marsz, wchodzenie po schodach, skoki, tory przeszkód) wykorzystywanie i utrwalanie zdobytych umiejętności ruchowych w codziennych czynnościach,
Program Terapii Integracji Sensorycznej w roku szkolnym 2019/2020
w Przedszkolu Samorządowym w Kłoczewie
Osoba odpowiedzialna za realizację: Marta Dziwulska
Głównym celem programu jest:
Stymulacja ośrodkowego układu nerwowego poprzez dostarczenie (w sposób kontrolowany) odpowiedniej ilości bodźców zmysłowych, zwłaszcza przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych tak, aby dziecko tworząc reakcję adaptacyjną (właściwą odpowiedź na wymogi otoczenia), poprawiło integrację tych bodźców.
Cele szczegółowe.:
Cele te zostaną osiągnięte poprzez:
1. Stymulację układu przedsionkowego i proprioceptywnego:
2. Usprawnianie układu dotykowego:
3. Ćwiczenia kształtujące obraz i schemat ciała oraz orientację przestrzenną:
4. Usprawnianie motoryki i grafomotoryki
5. Rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej i sekwencyjności:
6. Ćwiczenia ruchów naprzemiennych:
Wymienione powyżej ćwiczenia powinny spowodować:
Plan opracowała: Marta Dziwulska