• 25 794 62 15
  • kontakt@przedszkolekloczew.pl
Logo
  • Strona główna
    • Od tego zaczęliśmy…
    • Budujemy zgrany zespół
    • Łączymy pasje
  • Programy
  • Wydarzenia
  • Grupy
    • Grupa I
    • Grupa II
    • Grupa III
    • Grupa IV
    • Grupa V
  • Newsy
  • Jadłospis
  • Galeria
  • by Przedszkole Kłoczew
  • 23/01/2020
  • 0 comment

Psychoedukacja

Program zajęć psychoedukacyjnych prowadzonych w Przedszkolu Samorządowym „Kraina Uśmiechu” w Kłoczewie

Wstęp

Wspierając rozwój dzieci, koncentrujemy się często na funkcjach poznawczych, sferze motoryki małej i dużej, percepcji wzrokowej, rozwoju mowy, pomijając jednocześnie rozwój społeczny i emocjonalny dzieci, który jest co najmniej równie ważny, jak zdolności poznawcze. Świadomość własnych emocji, umiejętność radzenia sobie z nimi, a także zdolność dostrzegania emocji u innych ludzi przyczyniają się do rozwijania pozytywnych relacji społecznych, a także wpływają na jakość życia jednostki. Brak umiejętności radzenia sobie z emocjami, takimi jak lęk, złość albo smutek mogą stanowić podłoże do rozwoju zaburzeń psychicznych u dzieci, a także wśród osób dorosłych. Jeśli chcemy wychować dzieci na dobrze funkcjonujących dorosłych, konieczne jest wspieranie ich rozwoju emocjonalnego i kształtowanie odpowiednich postaw społecznych.

Założenia programu

U podstaw programu leży założenie, że zdolności emocjonalne i społeczne mogą być rozwijane u dzieci w podobny sposób, jak zdolności poznawcze. Podejmowanie oddziaływań w celu stymulowania rozwoju społeczno-emocjonalnego u dzieci przyczynia się do zwiększenia ich kompetencji w sferze radzenia sobie z emocjami, a także wpływa na pozytywne funkcjonowanie w relacjach z innymi ludźmi. W programie zostaną wyróżnione poszczególne cele podejmowanych oddziaływań oraz sposoby ich realizacji.

Emocje są nieodłącznym elementem naszego życia, pełnią funkcję informacyjną, określając nasz stosunek do otaczającego świata. W sytuacji braku odpowiednich kompetencji nieadekwatne bądź nadmiernie nasilone emocje mogą przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu lub zaburzać relacje z innymi ludźmi. Działania psychoedukacyjne i terapeutyczne, podejmowane wobec dzieci agresywnych, depresyjnych lub lękowych umożliwiają obniżenie poziomu emocji i kształtowanie sposobów radzenia sobie z emocjami. Główny wpływ na rozwój społeczno-emocjonalny dzieci ma środowisko rodzinne. Rodzice jako osoby znaczące stanowią wzór postaw społecznych, a także model okazywania emocji oraz radzenia sobie z nimi. Wspomaganie rodziców w zakresie kształtowania u dzieci odpowiednich zachowań społecznych oraz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach może mieć pozytywny wpływ na zwiększanie się tego rodzaju kompetencji u dzieci.

Cel ogólny:

  • Stymulowanie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym;
  • Poszerzanie wiedzy rodziców i nauczycieli w zakresie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci;

Cele szczegółowe:

  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji;
  • Rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób;
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami;
  • Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów;
  • Wspomaganie rozwoju pozytywnych zachowań społecznych;
  • Kształtowanie poczucia własnej wartości i silnej osobowości;
  • Rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe np.: zadowolenie, smutek, szczęście, złość, przykrość, odwaga, zdziwienie itp
  • Umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi;
  • Kształtowanie prospołecznych postaw, eliminowanie aspołecznych zachowań;
  • Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z problemami emocjonalnymi dzieci u rodziców oraz nauczycieli;
  • Dostarczanie materiałów psychoedukacyjnych dla rodziców z zakresu rozwoju emocjonalnego dzieci;

Formy pracy:

  • Zajęcia grupowe dla dzieci
  • Zajęcia indywidualne z dziećmi (według potrzeb)
  • Przygotowanie materiałów psychoedukacyjnych
  • Rozmowy indywidualne z rodzicami
  • Prezentacje multimedialne

Metody pracy:

  • Bajki psychoterapeutyczne
  • Techniki relaksacyjne (bajki relaksacyjne)
  • Techniki wyobrażeniowe
  • Pogadanka, rozmowa, opowiadanie
  • Burza mózgów
  • Odgrywanie ról, drama
  • Techniki plastyczne (rysunki, plakaty)
  • Obrazki, ilustracje, historyjki obrazkowe
  • Zabawy ruchowe
  • Gry dydaktyczne
  • Gry i zabawy zespołowe: gry matematyczne, zabawy plastyczne, ruchowe
  • Filmy
Lp. Cele szczegółowe Sposoby realizacji
1. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji -Umożliwienie dzieciom odkrywania i wyrażania emocji -Zwrócenie uwagi dzieci na rolę emocji i na to co emocje za sobą niosą -Kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych emocji -Rozróżnianie podstawowych emocji, takich jak radość, smutek, złość, strach, wstręt, wstyd -Rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych; -Naśladowanie wyrazów mimicznych poszczególnych emocji (Jak wyglądam, kiedy…?); -Wyrażanie własnych emocji – Jestem zły, kiedy…, Jestem szczęśliwy, kiedy…. -Przedstawianie swoich emocji i uczuć, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu (różne formy aktywności: plastyczne, mimika, mowa ciała, postawa); -Modelowanie wyrażania emocji podczas codziennych zajęć z dziećmi
2. Rozwijanie zdolności empatii -Identyfikowanie emocji u innych osób na podstawie sygnałów niewerbalnych, zachowania;(obrazki, zdjęcia) -Identyfikowanie emocji na podstawie sytuacji, w jakich się pojawiają (Dlaczego ktoś czuje się w ten sposób?); -Empatyczne reagowanie na emocje oraz potrzeby innych osób; -Nauka szacunku emocji oraz potrzeb swoich i innych osób; -Rozwijanie umiejętności wykorzystania empatii w relacjach rówieśniczych i zabawach integracyjnych;
3. Rozwijanie zdolności radzenia sobie z emocjami -Nauka radzenia sobie ze złością – opracowywanie kodeksu złości, wskazanie konstruktywnych sposobów radzenia sobie ze złością; -Nauka radzenia sobie ze strachem – psychoedukacja na temat lęku, wskazanie konstruktywnych sposobów radzenia sobie z lękiem; -Nauka radzenia sobie ze smutkiem – wskazanie na sposoby poprawy nastroju (Co mogę zrobić, żeby poczuć się lepiej?) -Ćwiczenia relaksacyjne -Uczenie dzieci panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub podczas gry zespołowej i innej sytuacji; -Uczenie dzieci odpowiedzialności za słowa i czyny; -Przeciwdziałanie symptomom zachowań agresywnych;
4. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów interpersonalnych -Analiza problemów interpersonalnych – ćwiczenie przyjmowania perspektywy innych osób (bajki, ilustracje z sytuacjami); -Nauka strategii rozwiązywania problemów – poszukiwanie możliwych rozwiązań, wybór najlepszego rozwiązania; -Ćwiczenie zdobytych umiejętności w praktyce; -Nauka podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie; -Wyrażanie szacunku wobec innych osób; -Współdziałanie z dziećmi w zabawie, pracach użytkowych, zadaniach zespołowych i innych sytuacjach dnia codziennego; -Rozbudzanie poczucia wspólnoty z grupą rówieśniczą; -Dostrzeganie wartości wspólnej pracy i wspólnego sukcesu; -Minimalizowanie stanów napięcia w grupie; -Uświadamianie dzieciom konsekwencji zachowań agresywnych; -Kształtowanie postawy solidarności w grupie; -Tworzenie pozytywnych kontaktów społecznych w grupie; -Dowartościowanie dzieci o niskiej samoocenie; -Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów w rodzinie (podział obowiązków)
5. Wspomaganie rozwoju pozytywnych zachowań społecznych -Rozróżnianie pozytywnych i negatywnych zachowań społecznych; -Systematyczne wzmacnianie pozytywnych postaw i zachowań społecznych podczas codziennych zajęć w grupach -Reagowanie na występujące podczas codziennych zajęć w grupach zachowania niepożądane – dyskusja, omówienie sytuacji, nazywanie pojawiających się emocji, wskazywanie skutków danego zachowania -Wdrażanie do komunikowania własnych potrzeb i emocji -Rozmowy na temat „słów, które ranią” -Uważne słuchanie współrówieśników; -Przestrzeganie zasad i reguł obowiązujących w grupie; -Przypomnienie zasad dobrego wychowania, ćwiczenie kulturalnych zachowań; -Systematyczne odwoływanie się do kodeksów dobrego zachowania w grupie; -Rozwijanie umiejętności współpracy; -Wzmacnianie pożądanych zachowań w relacjach rówieśniczych; -Używanie zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania; -Poznawanie wartości takich jak: miłość, dobro, radość, koleżeństwo, szacunek, przyjaźń, sprawiedliwość, cierpliwość, obowiązkowość, pracowitość; -Dbanie o bezpieczeństwo własne i innych; -Wdrażanie do dostrzegania potrzeb innych ludzi i niesienia pomocy potrzebującym; -Odnoszenie się z szacunkiem i zrozumieniem do słabszych, starszych i niepełnosprawnych; -Rozwijanie postawy tolerancji -Rozwijanie umiejętności współzawodnictwa (wspólna zabawa, a nie rywalizacja)
6. Rozwijanie poczucia własnej wartości -Poznawanie własnej indywidualności -Kształtowanie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw pomiędzy mną a innymi -Wzmacnianie mocnych stron dzieci, wskazywanie na możliwości ich wykorzystania; -Rozwijanie samodzielności, czynności samoobsługowych; -Rozwijanie umiejętności dokonywania autoprezentacji i samooceny, a także prezentacji własnej pracy -Wskazywanie na rolę każdej jednostki dla funkcjonowania całej grupy (jestem ważną częścią grupy) -Kształtowanie umiejętności wypowiadania własnego zdania i otwartości na poglądy innych.
7. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z problemami emocjonalnymi dzieci przez rodziców oraz nauczycieli -Wprowadzenie rodziców do zagadnień poruszanych w ramach programu (inteligencja emocjonalna, trudności emocjonalne dzieci, sposoby wspierania rozwoju emocjonalnego dzieci) -Nawiązanie współpracy rodziców z nauczycielami – poszukiwanie wspólnych rozwiązań i dróg postępowania w różnych sytuacjach wychowawczych, -Współpraca ze specjalistami -Uświadomienie znaczenia środowiska rodzinnego w kształtowaniu pozytywnych zachowań dzieci

SPODZIEWANE EFEKTY

Dzieci:

  1. Rozpoznają i potrafią nazwać swoje emocje.
  2. Znają kodeks grupowy i wiedzą jakie są konsekwencje nieprzestrzegania go.
  3. Zachowują się zgodnie z przyjętymi normami.
  4. Znają różne konstruktywne metody na opanowanie złości, agresji.
  5. Nauczą się komunikować swoje potrzeby i uczucia w sposób werbalny i niewerbalny;
  6. Naucza się lepiej rozumieć siebie nawzajem
  7. Nauczą się dostrzegać w sobie pozytywne cechy, własną wartość;
  8. Nauczą się pokonywać przeszkody bez używania przemocy
  9. Będą umiały w określonych sytuacjach zapanować nad swoimi emocjami;
  10. Wiedzą jak postępować w sytuacjach konfliktowych.
  11. Odnoszą się z miłością i szacunkiem do wszystkich członków rodziny.
  12. Czynnie uczestniczą w obowiązkach domowych

Rodzice:

  1. Są uwrażliwieni na emocje dzieci, nie blokują ich.
  2. Uczą dzieci konstruktywnych metod radzenia sobie z emocjami.
  3. Aktywnie współdziałają z nauczycielem w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
  4. Znają konsekwencje nieprzestrzegania przez dziecko ustalonych norm i zasad.
  5. Rozmawiają z nauczycielami na temat problemów wychowawczych z dziećmi.

Program realizowany będzie w okresie od 4 grudnia 2019 roku do 31 sierpnia 2020. Obejmuje dzieci, nauczycieli i rodziców. W pierwszej kolejności ma za zadanie zapoznanie z tematem i uświadomienie potrzeby znajomości mechanizmów psychicznych, a w dalszej zdobywanie umiejętności kierowania tymi mechanizmami.

Nawigacja wpisu

Prev Article
Next Article
Najnowsze wpisy
23/05/2022
Rekrutacja na rok szkolny 2022/23 zakończona
12/05/2022
Rekrutacja uzupełniająca dla nowych kandydatów od 3 roku życia w dniach 16 -20 maja. ZAPRASZAMY
06/04/2022
Wyniki Rekrutacji dostępne na tablicy ogłoszeń w przedszkolu
25/02/2022
Wniosek o przyjęcie do przedszkola należy dostarczyć od 07 do 17 marca
Kategorie
  • Grupa I
  • Grupa II
  • Grupa III
  • Grupa IV
  • Grupa V
  • Newsy
  • Programy
Dziękujemy, że nas odwiedziliście. Mamy nadzieję, że Wam się podobało i wkrótce znów nas odwiedzicie. Zapraszamy!

Kontakt

  • 25 794 62 15
  • kontakt@przedszkolekloczew.pl
  • ul. Długa 69, 08-550 Kłoczew

Linki

  • BIP Gminy Kłoczew
  • Formularz RODO
  • Polityka prywatności

Facebook

Przedszkole Kłoczew
Copyrights © 2020 Przedszkole Samorządowe w Kłoczewie